Sunday, 22 June 2014

#Ending tapi Must Go ON

Biismillahirahmanirahim

Salam dibuka memulakan bicara ini .

Apa yang terjadi pastikan terjadi atas keizinan ilahi . Segalanya melaluinya , kehendaknya , dan ketentuannya . Seorang manusia siapa lah ia hamba yang dicipta belum tentu sempurna ada saja yang hina tapi atas nekad dan tekadnya pasti ianya bakal kembali menjadi seorang yang sempurna . Itulah Lumrah seorang manusia .

Hidup ini ibarat putaran roda yang berpusing . Adakalanya engkau diatas adakalanya engkau dibawah . Engkau senang bila engkau rasa engkau susah , engkau susah bila engkau pernah senang tapi engkau belagak dan angkuh pada yang lain . Hidup ini terlalu adil sampai kadang kala kita saja tak pernah hendak rasa hidup ini adil ada saja mengeluh kenapa aku jadi begini dan kenapa engkau buat aku begini .

Semalam mengajar kita beribu-ribu erti tentang kehidupan . Macam macam kita lihat manusia manusia yang tak pernah jemu dengan pelbagai ragam lakonanya . Ada saja tipu daya kita mudah terpercaya . Ada saja benar betul kita mudah terleka . Tapi semuanya adalah teladan sebagai pengajaran kemudian harinya lengkaplah kata-kata yang tertanam dalam jiwa .

Dalam rentak seorang manusia yang mempunyai hati yang berbeza . Aku dah laluinya dengan pelbagai dugaan kadang kadang hati mudah dikawal , tapi kadang kala hati tak pernah terkawal untuk kebaikannya . Khilaf seorang hamba

No comments:

Post a Comment